Światowy Dzień bez Tytoniu wyzwania 2020 roku


image_pdfimage_print

Obecnie systematycznemu spadkowi liczby osób palących tradycyjne papierosy

towarzyszy wzrost popularności e-papierosów, szczególnie wśród młodych ludzi, którzy

sięgają po nie coraz częściej. Według badania CBOS dla Biura do Spraw Substancji

Chemicznych pt.: „Konsumpcja nikotyny, raport z badań ilościowych” przeprowadzonego

w 2019 roku, od 2011 roku 6-krotnie wzrosła liczba polskich nastolatków, którzy próbowali

e-papierosa. 30% uczniów w wieku od 15 do 19 lat regularnie inhaluje elektroniczne

papierosy, a 60% co najmniej raz ich próbowało. Ponad połowa badanych (54,8%) uważała,

że e-papierosy są dużo bezpieczniejsze niż zwykłe papierosy. Używanie e-papierosów jest

traktowane przez młodzież jako mniej ryzykowne. Młodzież nie zdaje sobie sprawy,

że e-papierosy tak samo uzależniają i tak samo negatywnie wpływają na zdrowie, co

papierosy tradycyjne. Niski koszt, smak liquidów oraz przekonanie, że e-palenie pozwala na

ograniczenie tradycyjnego palenia i jest od niego mniej szkodliwe – to główne motywy

wskazywane przez użytkowników e-papierosów jako skłaniające do wyboru tej formy

konsumpcji nikotyny.

Światowa Organizacja Zdrowia wskazuje metody, po jakie sięgają branże tytoniowe

manipulując młodzieżą:

  • w wyrobach tytoniowych i nikotynowych stosują smaki atrakcyjne dla młodzieży,

takich jak wiśnia, guma balonowa i wata cukrowa,

  • stosują atrakcyjne wzory produktów, np. w kształcie pendrive lub cukierków, które są

również łatwe do noszenia,

  • promują produkty jako „zmniejszające szkody” lub „czystsze” alternatywy dla

tradycyjnych papierosów przy braku obiektywnej wiedzy naukowej potwierdzającej te

twierdzenia,

  • sponsorują gwiazdy / influencerów i konkursy w celu promocji wyrobów tytoniowych

i nikotyny (np. influencerów na Instagramie),

  • w punktach sprzedaży uczęszczanych przez dzieci stosują marketing produktów np.

eksponują je w pobliżu słodyczy, przekąsek lub napojów,

  • wynagradzają sprzedawców za eksponowanie produktów w miejscach odwiedzanych

przez młodych ludzi, a także dostarczają materiały marketingowe i gabloty

sprzedawcom detalicznym,

  • kierują sprzedaż papierosów i innych wyrobów tytoniowych do punktów w pobliżu

szkół,

  • stosują pośredni marketing wyrobów tytoniowych w filmach, programach

telewizyjnych i programach streamingowych online.

Jednocześnie informuję, że w dniu 20 maja 2020 roku wycofano ze sprzedaży

papierosy mentolowe, smakowe oraz „klikane”. Nowe przepisy są skutkiem implementacji

przepisów Parlamentu Europejskiego z 19 maja 2020 roku (dokument 2014/40/UE), który stoi

na stanowisku, że papierosy powinny mieć smak tylko i wyłącznie tytoniu. Ponadto zmiany te

mają na celu zniechęcać do sięgania po papierosy wszystkich palaczy, a szczególnie młodych

ludzi. Papierosy mentolowe sprawiały wrażenie, że są mniej szkodliwe dla zdrowia,

tymczasem najnowsze badania wskazują, że szybciej uzależniają, a sam mentol ułatwia

wnikanie substancji rakotwórczych do organizmu człowieka. Niestety zakaz sprzedaży papierosów

mentolowych nie obejmuje e-papierosów, a także podgrzewaczy tytoniu.