Program edukacyjny „Moje Dziecko Idzie do Szkoły”


image_pdfimage_print

 

Rozpoczęcie nauki w szkole wiąże się z wieloma istotnymi zmianami w życiu dziecka i jego rodziny. Nowy etap w życiu dziecka to nowe problemy i nowe zagrożenia wpływające na rozwój jego zdrowia.
Obowiązki szkolne, nowe środowisko, dodatkowe zajęcia zbiegają się z okresem intensywnego wzrostu. Czynniki te mogą mieć wpływ na zdrowie i prawidłowy rozwój dziecka.
Świadomość wpływu różnych czynników na samopoczucie dziecka i umiejętne postępowanie może zapobiec lub znacznie złagodzić ich negatywne oddziaływanie na organizm.

Cel ogólny programu:
Ukształtowanie prawidłowych nawyków i umiejętności prozdrowotnych

Cele programu szczegółowe:
– Podniesienie poziomu wiedzy rodziców na temat wybranych elementów zdrowego stylu życia,
– Uświadomienie rodzicom ich roli w kształtowaniu prawidłowych nawyków prozdrowotnych;
– Przekonanie rodziców o słuszności podejmowanych działań profilaktycznych w domu,
środowisku szkolnym;
– Zainteresowanie rodziców zdrowiem ich dzieci i czynnikami wpływającymi na jego
zachowanie;

Grupa docelowa
– Rodzice uczniów klas „O”;
– Uczniowie klas „O” z przedszkoli i szkół podstawowych

Główne zagadnienia zawarte w programie:
– Stres związany z pójściem dziecka do szkoły
– Odżywianie dziecka w wieku szkolnym
– Zatrucia pokarmowe i higiena przygotowywania posiłków
– Zapobieganie nadwadze i otyłości
– Higiena jamy ustnej i profilaktyka próchnicy
– Ochrona wzroku dziecka
– Prawidłowa postawa ciała
– Prawidłowy rozwój mowy dziecka
– Ochrona przed biernym paleniem tytoniu
– Szczepienia ochronne
– Bezpieczeństwo dziecka w drodze do i ze szkoły, w domu, w szkole
– Zdrowie psychiczne

Pamiętajmy
– Dobry start szkolny ma zasadnicze znaczenie dla dalszej edukacji. Dziecko pozytywnie nastawione do nauki chętniej będzie się uczyło i cieszyło z każdej nowej informacji.
– Rozwijającemu się organizmowi koniecznie trzeba dostarczyć wszystkich niezbędnych składników pożywienia: białka, tłuszczu, węglowodanów, witamin i składników mineralnych oraz zadbać o właściwy rozkład i liczbę posiłków.
– Czyste ręce, sprzęt, dokładne mycie warzyw i owoców, wyparzanie jaj, stosowanie produktów świeżych, z ważnym terminem przydatności do spożycia zapobiega zatruciom pokarmowym
– Najważniejsze elementy zapobiegania nadwadze i otyłości to odpowiednia dieta i codzienna aktywność fizyczna. Odchudzając dziecko należy zmienić dietę całej rodziny.
– Podstawy zdrowych zębów to prawidłowe ich mycie, ograniczenie spożycia słodyczy, kontrola stanu jamy ustnej u stomatologa.
– Właściwe oświetlenie, badanie wzroku, noszenie przepisanych okularów, to podstawowe zalecenia w ochronie wzroku.
– Dziecko powinno mieć odpowiednie warunki do odrabiania lekcji, nie za ciężki tornister, wygodne obuwie i odzież.

Ulotka materiały dla rodziców do pobrania – pdf